Bezwaarschrift tegen klinische studie van een naakt DNA plasmide als vaccin. IM-MV 15-003

Bezwaar van Stichting Ekoppark en De Gentechvrije Burgers tegen een aanvraag die geregistreerd is met het kenmerk IM-MV 15-003.

De aanvraag betreft een klinische studie waarin de veiligheid en werkzaamheid van een naakt DNA plasmide als vaccin bestudeerd wordt ten behoeve van de ontwikkeling van een nieuwe therapie tegen door het humaan papillomavirus geïnduceerde (pre)maligniteiten. De werkzaamheden zijn voorgenomen plaats te vinden in de gemeente Amsterdam.

Bestaat uit nogal wat componenten

Er wordt gemixt, gekloond, gebruik gemaakt van antibioticaresistente genen (een kanamycine resistentie-gen, waarom nog gebruikt, nu de resistentie tegen antibiotica oprukt?), – van bacteriën, – van onderdelen van bloed van konijnen, etc.

Het is alsof we – als leek – in een toverboek van Harry Potter kijken, of een handleiding bestuderen van een oude alchemist. De enige overeenkomst schijnt het uiteindelijke doel te zijn: het vinden van de pot met goud aan het eind van de regenboog.

En altijd dezelfde mantra’s: “Het gebruik van dit plasmide verwaarloosbaar klein. Kans..bijzonder klein,…voor zover bekend”.

The naked/free nucleic acids created by genetic engineering biotechnology are potentially the most dangerous xenobiotics to pollute our environment. Unlike chemical pollutants which dilute out and degrade over time, nucleic acids can be taken up by all cell to multiply, mutate and recombine indefinitely. The need for regulatory oversight at both national and international levels is long overdue. It is irresponsible to continue to exclude naked/free nucleic acids from the scope of the Biosafety Protocol. Bron fragment : Unregulated Hazards ‘Naked’ and ‘Free’ Nucleic Acids , ISIS Report -Produced for the Third World Network. Mae-Wan Ho, Angela Ryan Biology Department, Open University, Walton Hall, Milton Keynes MK7 6AA, UK
J.Cummins Department of Plant Sciences, University of Western Ontario Ontario, Canada
T. Traavik Dept. of Virology, Institute of Medical Biology,MH-Breivika And Norwegian Institute of Gene Ecology, N-9037 Tromso, Norway.
Bron: I-SIS: Unregulated Hazards ‘Naked’ and ‘Free’ Nucleic Acids

Voor volledig bezwaarschrift zie: ?????(oud gentechvrij.nl/mot????????????????????